5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (7 Votes)

 

tablica interaktywna
Tablica...większości pewnie kojarzy się ze szkołą. Nikt nie lubił być do niej wywoływanym przez nauczyciela. Wiązało się to ze stresem, niekiedy złą oceną, brudnymi od kredy i gąbki dłońmi. A co to jest tablica interaktywna? Podpowiem, że tutaj też można iść w kierunku szkoły, chociaż... niekoniecznie. Tablica interaktywna jest to zarazem coś bardzo podobnego do zwykłej szkolnej tablicy a zarazem coś całkiem innego. Krótko mówiąc jest to tablica dotykowa, na której dzięki projektorowi i komputerowi wyświetlamy obraz, który poprzez dotyk możemy dowolnie modyfikować.

Do jej obsługi wystarczy nam własna dłoń lub specjalne pisaki, wszystko zależy od jej technologii (ale o tym później). Jest ona doskonałym narzędziem pracy nie tylko w szkołach, ale również różnego rodzajach placówkach szkoleniowych, salach konferencyjnych, itp.

 

Jak działa tablica interaktywna?

 

Do pełnego i prawidłowego działania tablicy interaktywnej oprócz niej samej potrzebujemy jeszcze projektora oraz komputera. Komputer jest swego rodzaju „systemem dowodzenia” w tym całym towarzystwie. Należy go podłączyć zarówno do tablicy jak i projektora. Przesyła on treść, która ma być widoczna na tablicy do projektora, który to właśnie odbija go na naszej tablicy. Dzięki temu z poziomu tablicy możemy obsługiwać swój komputer. Ważne jest, aby do określonej tablicy dobrać odpowiedni projektor. Chodzi tutaj o format obrazu zarówno samej tablicy jak i projektora. Muszą one być takie same, po to aby w pełni wykorzystać możliwości tablicy, czyli aby obraz był wyświetlany na jej całej powierzchni. Oprócz takiej funkcjonalności możemy również na niej po prostu pisać. Tak jak na zwykłej tablicy. Dzięki specjalnemu oprogramowaniu mamy nawet możliwość zapisania swoich notatek. O ile ułatwia to życie chociażby słuchaczom, którzy nie muszą robić notatek z zajęć, bo wszystko mogą dostać w formie elektronicznej.

 

 

jak dziala tablica interaktywna

 

 

Jakie są podstawowe rodzaje tablic interaktywnych?

 

  1. Dotykowe. Są to tablice od których obecnie się odchodzi. Budowa ich ekranu składa się z dwóch warstw - „siatek”, które po dotknięciu się stykają. Możemy je obsługiwać za pomocą palca. Jej minusem jest to, że poprzez taką a nie inną budowę jest podatna na uszkodzenia mechaniczne.

  1. Elektromagnetyczne. Mechanizm ich działania polega na tym, że składają się one z pewnego rodzaju siateczki z drucików, które mają działanie elektromagnetyczne. Do ich obsługi potrzebujemy specjalnego elektronicznego pisaka. Zarówno pisak jak i rzeczone „druciki” wysyłają pole elektromagnetyczne dzięki czemu urządzenie „wie” gdzie ma zareagować. To, że działają tylko za pomocą owych pisaków można uznać za wadę, biorąc pod uwagę fakt, iż często mogą się one gubić. Natomiast przewagą tablic elektromagnetycznych nad tablicami dotykowymi jest zdecydowanie ich trwałość na uszkodzenia mechaniczne. Nawet kiedy do nich dojdzie nadal działają tak jak powinny.

  1. Działające na podczerwień. W ramie takich tablic umieszczone są diody laserowe, które się przecinają. Zakrycie którejś wiązki powoduje reakcję na dotyk. Plusem tych tablic jest to, że możemy je obsługiwać zarówno za pomocą palca jak i pisaka oraz to, że są odporne na uszkodzenia. Łączą więc one zalety obu tablic wymienionych powyżej.

  1. Optyczne. Są to tablice działające na podobnej zasadzie jak tablice na podczerwień. Z tym, że cały mechanizm umieszczony jest w górnych rogach ramki tablicy i są to po prostu kamerki. Obsługujemy je również za pomocą palca bądź dowolnego wskaźnika.

 

Jakie są zalety tablicy interaktywnej?

 

  1. Wprowadza nowoczesność w nasze zajęcia. Współczesne rozwiązania pozwalają na jej obsługę więcej niż jednej osobie jednocześnie.

  2. Nasze prezentacje/lekcje stają się ciekawsze, atrakcyjniejsze dla słuchaczy - możemy ich zaangażować w swoje zajęcia.

  3. Ułatwia przepływ informacji nie tylko między słuchaczami, ale również między prowadzącymi zajęcia.

  4. Odnosząc temat do szkół – dzieci mają lepszy kontakt z nowoczesną technologią, poszerzają swoją wiedzę technologiczną.

  5. Nauczyciele mają większe pole manewru, mogą się rozwijać twórczo.

  6. Dzięki jej możliwościom uczniowie na pewno zdecydowanie chętniej podejdą do tablicy, aniżeli do tej tradycyjnej (i nie chodzi tutaj tylko o aspekt braku brudzącej ręce kredy ;-) ).

 

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież